Asbex

Algemene voorwaarden

Behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke afwijking geschieden alle door ons gestuurde offertes en door ons genoteerde bestellingen en gesloten overeenkomsten, enkel volgens de hierna vermelde algemene voorwaarden:

  1. Op de bestelbonnen, overeenkomsten en/of facturen van de koper/klant vermelde voorwaarden, die in strijd zouden zijn met onderhavige algemene voorwaarden, zijn ons niet tegenstelbaar, behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke aanvaarding van onzentwege. Het feit dat de koper de voorwaarden niet ontvangen heeft in zijn wettelijke moedertaal, ontslaat hem niet van de toepassing ervan. De koper kan gebeurlijk op schriftelijke aanvraag de vertaling ervan bekomen. Zo een of meerdere bedingen van onderhavige algemene voorwaarden geen rechtsgeldigheid zouden hebben, of deze verliezen, neemt dit de rechtsgeldigheid van de overige niet weg. Onze offertes zijn niet bindend ten onzen opzichte, wat de prijs ervan betreft, zijn zij slechts geldig voor de duur vermeld in de offerte. Indien geen termijn werd vermeld, geldt een maximum duur van 90 dagen.
    1. Behoudens anders vermeld zijn alle opgegeven prijzen exclusief BTW. In geval na de bestelling, of voor de levering de BTW tarief bij wet, KB of MB gewijzigd wordt, zal de BTW tarief eventueel op de offertes, bestelbonnen, facturen vermeld, aan de nieuwe voet aangepast worden.
  2. Aanvaarding van de bestelling: Door de koper/opdrachtgever: Ondertekening van deze overeenkomst betekent dat de koper de algemene voorwaarden, het bestek, de prijs kent en dat hij deze aanvaardt. De opdrachtgever zal ze strikt naleven. Door de aannemer: Deze overeenkomst wordt pas definitief wanneer de aannemer de overeenkomst schriftelijk heeft bevestigd. De aannemer verbindt er zich toe alle in het bestek beschreven werken uit te voeren, dit volgens de regels van de kunst en tegen de voorwaarden en prijsopgave van deze overeenkomst. Eventuele weigering van de bestelling door de aannemer geeft de koper in geen geval recht op schadevergoeding. Eventuele verbintenissen aangegaan door vertegenwoordigers en agenten verbinden de aannemer slechts na uitdrukkelijke aanvaarding van hemzelf.
  3. Prijsbepaling: De aannemer maakt zijn prijsopgave na inzage van het lastenboek en plan, welke de opdrachtgever hem gratis ter beschikking stelt. Bij gebrek aan een lastenboek en/of plan maakt de aannemer zijn prijs op volgens de gegevens welke de opdrachtgever hem verstrekt. De overeenkomst is in voorkomend geval louter gesteund op de informatie verschaft door de opdrachtgever. Het weze uitdrukkelijk vermeld dat de aannemer geen specialist is in het vakgebied van de klant en dat het bijgevolg de algehele verantwoordelijkheid van de opdrachtgever is ons te wijzen op de eigenheden van zijn vak, de door hem aangewende producten en productieprocédés, de latere doelstelling en aanwending van de door ons bewerkte elementen, door ons geleverde materialen van welke aard ook, en in het algemeen op elk element eigen aan zijn vak dat van aard is invloed te kunnen uitoefenen of te ondergaan of door onze werkmethode, de gebruikte producten, ons werkschema of het door ons gepresteerde werk. Het aanvaarden van deze overeenkomst impliceert de onvoorwaardelijke instemming van de gebruikte producten, applicatiemethode en –schema zoals aangeduid in de offerte. Dientengevolge kan de aannemer geenszins gehouden zijn tot het vergoeden in natura of in speciën van enigerlei schade die naar aanleiding van de door hem uitgevoerde werken zou zijn ontstaan en die het gevolg zijn van een gebrek aan uw of onze informatieplicht. De opgelopen schade mag evenmin in mindering gebracht worden van de nog openstaande facturen.
  4. De overeengekomen prijs is vast tot 90 dagen na ondertekening van de overeenkomst door de opdrachtgever en tijdens de duur van de werken. Wanneer om redenen veroorzaakt door de opdrachtgever de werken later aangevat worden of de werken stopgezet worden, dan worden de prijzen automatisch geïndexeerd volgens de wettelijke normen. Wanneer de werken zes maand na ondertekening van de overeenkomst door de opdrachtgever niet zijn aangevat, dan kunnen beide partijen in onderling akkoord de overeenkomst vernietigen, dit zonder aanspraak te kunnen maken op enigerlei vergoeding.
  5. Het éénzijdig verbreken van de overeenkomst verbindt de opdrachtgever tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 15 % van het aannemingsbedrag met een minimum van € 1115.
    1. Indien de klant een deel van de bestelling annuleert en/of afziet van een deel van de geplande werken, verbindt hij zich ertoe ons te vergoeden voor alle gedane uitgaven, werken en gederfde winst, deze clausule geldt in afwijking van art. 1794 B.W. slechts indien wij schriftelijk en uitdrukkelijk akkoord gaan met de annulering.
  6. Uitvoering der werken: water en elektriciteit worden gratis door de opdrachtgever ter beschikking gesteld. Derhalve zijn in voorkomend geval en indien nodig de kosten voor voorlopige aansluitingen en/of vergoedingen te betalen voor gebruik van water en/of elektriciteit bij gebeuren ten laste van de opdrachtgever. Alle in bijgaand bestek omschreven werken worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst. Indien bepaalde werken niet meer uitvoerbaar zijn wegens niet meer beschikbaar zijn van bepaalde materialen en/of andere, dan kan de aannemer hiervoor een gelijkaardige oplossing voorstellen. ASBEX kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele meerkost voor de verwijdering hiervan. Schade (lijmresten, tape-resten, beschadiging t.g.v.freesschuurwerk of andere werkzaamheden, glasbreuk,…) eigen aan de werken zijn ten laste van de opdrachtgever. De aannemer kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij beschadigingen of verlies. Alle afbraakmateriaal behoort toe tot de aannemer van de opdracht. Plaatsbeschrijvingen zijn verondersteld uitgevoerd te zijn door opdrachtgever. Bouw – en sloopvergunning is ten laste van opdrachtgever. Afsluiten van alle nutsleidingen (indien nodig) is ten laste van opdrachtgever. Stortbonnen, attesten van destructie, attesten van verwerking en alsmede attesten van het erkende laboratoriums worden pas overhandigd na de volledige betaling van alle facturen en kosten, komende uit de uitvoering van de werken.
  7. De werken worden geleid door een werfleider aangesteld door de aannemer. Eventuele problemen in verband met de uitvoering van de werken dienen met hem besproken te worden. De opdrachtgever kan de aannemer verzoeken bepaalde meerwerken uit te voeren, de aannemer kan hierop ingaan, doch is dit niet verplicht.
  8. Meer- en/of minwerken worden verrekend ten opzichte van het bedrag van de overeenkomst. De opdrachtgever aanvaardt het bedrag van de verrekening. Vooraleer te verzoeken bepaalde meerof minwerken uit te voeren kan de opdrachtgever de aannemer verzoeken om een schriftelijke prijsopgave der meer- en/of minwerken. Eventuele werken, voorafgaandelijk niet gekend door de aannemer of opdrachtgever (vb. bij verbouwingen) of niet gemeld door de opdrachtgever, maar strikt noodzakelijk om de verdere werken te kunnen uitvoeren, worden aangerekend aan regieprijzen en zijn ten laste van de opdrachtgever.
  9. Leverings- en/of uitvoeringstermijnen zijn niet bindend en worden slechts als aanwijzing gegeven. Zij vangen in voorkomend geval slechts aan bij ontvangst van een regelmatige en volledige (schriftelijke) bestelling. Het niet-naleven van de leverings- of uitvoeringstermijnen kan in geen geval ingeroepen worden tot schadevergoeding of verbreking van de overeenkomst.
  10. Hetgeen hierbij werd vermeld, blijft in ieder geval van kracht en is een conditio sine qua non voor het tot stand komen van de overeenkomst, en dit welke vertraging er ook weze bij de uitvoering van een bestelling. Wanneer de vertraging meer dan 60 werkdagen bedraagt, kan de opdrachtgever per aangetekend schrijven de overeenkomst ontbinden, deze ontbinding kan slechts uitvoering hebben 30 dagen na het verzenden van de ingebrekestelling, ten allen tijde zonder recht op schadevergoeding. Dit geldt enkel bij vertragingen veroorzaakt door de aannemer. Bij wanbetaling van de opdrachtgever of gevallen van overmacht kan dit artikel niet ingeroepen worden.
  11. Heirkracht en overmacht geven onze firma het recht, hetzij over te gaan tot totale of gedeeltelijke verbreking van de overeenkomst, hetzij de uitvoering ervan uit te stellen, zonder gehouden te zijn tot enige vooropzeg noch schadevergoeding. Oorlog, mobilisatie, blokkade, gedeeltelijke en volledige stakingen, lock-out, opstand, epidemieën, weersomstandigheden, machinebreuk, branden, ontploffingen en ieder welkdanige oorzaak die de regelmatige levering door onze leveranciers verhinderen, alsook bij alle gelijkaardige omstandigheden, die onze firma of haar leveranciers zouden ondergaan, worden beschouwd als zijnde overmacht en heirkracht.
  12. De facturaties/betalingen geschieden in fasen (zie prijsopgave/overeenkomst). De betalingen geschieden contant zonder disconto ter maatschappelijke zetel van de aannemer. In geval van niet of onvolledige betaling op vervaldag (factuurdatum + 8 dagen) zullen er van rechtswege en zonder ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd zijn à rato van 1.5% per maand. Bij niet of te late betaling van de facturen behoudt de aannemer zich het recht voor, zonder voorafgaande ingebrekestelling, de werken stil te leggen. Bij niet-betaling van het saldo bij het einde van de werken of oplevering kan de aannemer de toegang tot het gebouw weigeren aan de opdrachtgever of zijn huurder. De aannemer blijft eigenaar van alle materialen en werken tot op het ogenblik van de volledige betaling van alle facturen. De opdrachtgever draagt vanaf het ogenblik van levering en/of aanvang van de installatie het risico van beschadigingen, vernieling of verdwijning.
  13. Om ontvankelijk en geldig te zijn, moeten de gebeurlijke klachten betreffende facturen schriftelijk en aangetekend ingediend worden binnen een termijn van 8 dagen na ontvangst van de factuur (d.i. drie dagen na factuurdatum).
    1. Bij gebeurlijke verborgen gebreken, moeten de klachten schriftelijk en aangetekend gebeuren binnen de acht dagen na ontdekking van de kwestieuze gebreken. Een vordering in hoofde van verborgen gebrek is in ieder geval niet meer ontvankelijk na verloop van één jaar na factuurdatum, met uitzondering evenwel indien de wettelijke waarborg zou in het gedrang komen.
    2. In geval van klacht binnen de gestelde termijn, staat het ons vrij het gebrek te herstellen of een vervangingslevering te doen. In geen geval kan een vergoeding worden geëist wegen directe of indirecte schade welke de koper zou geleden hebben als gevolg van deze gebreken. Wat de materialen betreft, gaat onze verantwoordelijkheid nooit verder dan deze ons toegestaan door onze leveranciers. De tolerantie voor kwaliteit, afmetingen, dikte, efficiëntie, kleurschakelingen zijn de door onze leverancier toegestane toleranties.
  14. De oplevering , indien uitdrukkelijk voorzien in de overeenkomst, gebeurt in principe, behoudens schriftelijke andersluidende overeenkomst, in éénmaal. Indien bij andersluidende overeenkomst de oplevering in tweemaal geschiedt, vindt de voorlopige oplevering plaats bij het einde van de werken, niettegenstaande bepaalde onvolkomenheden, die tijdens de waarborgtermijn kunnen worden hersteld.
    1. In voorkomend geval houdt de éénmalige of voorlopige oplevering de goedkeuring in door de opdrachtgever van de hem geleverde werken en sluit ieder verhaal van zijnentwege voor zichtbare en verborgen gebreken, die niet vallen onder de bijzondere tienjarige aansprakelijkheid voorzien bij art. 1792 en 2270 B.W., uit.
    2. De tienjarige aansprakelijkheid, indien zij van toepassing zou zijn, begint te lopen op de dag van de éénmalige of voorlopige oplevering. Bij gebeurlijke dubbele oplevering zullen de werken geacht worden definitief te zijn aanvaardt, na en enkel door, het verstrijken van de termijn van zes maand na de voorlopige oplevering. De ingebruikname van de werken, geldt in ieder geval als definitieve aanvaarding van de uitgevoerde werken, en dit zelfs indien een oplevering in twee tijden uitdrukkelijk is voorzien. Onder ingebruikname dient eveneens te worden verstaan, werken uitgevoerd door de koper, opdrachtgever en/of derden. Vanaf de oplevering of einde van werken met betaling van het saldo is de klant gehouden de nodige onderhoudswerken uit te voeren.
  15. De aannemer is verantwoordelijk voor de door hem uitgevoerde leveringen en werken volgens de wettelijke normen.
  16. Waardevolle inboedels en/of meubels dienen door de opdrachtgever zelf verwijderd of beschermd te worden. ASBEX kan niet aansprakelijk gesteld worden bij beschadiging, diefstal en/of verlies.
  17. ASBEX kan niet aansprakelijk gesteld worden voor nieuwe schades, ingevolge nieuwe rampen (vb. storm, blikseminslag, enz, …)
  18. Voor elke betwisting aangaande huidige overeenkomst zijn uitsluitend de Rechtbanken van Vlaams-Brabant bevoegd en indien nodig het vredegerecht te Leuven.